2013. november 24., vasárnap

Írók, költők a Facebook-on

Kedves Olvasóim!

A napokban olvashattuk az újságokban, illetve hallhattuk a hírekben is, hogy több magyar költő is regisztrált a Facebook-ra. Ez nem újdonság, hiszen korábban már elkészült Madách Imre profilja is a kiskunhalasi Bibós István Gimnázium tanulói által (hetven tanuló). Személy szerint nagyon jó ötletnek tartom ezt az újszerű megoldást a magyar költők és írók életének és műveiknek a megismerésére, megtanulására. "A gyerekeken érződik, hogy igénylik az új tanítási módszereket."- nyilatkozta Vajda Éva, a Madách Imre Gimnázium magyar-francia szakos tanára.

Mi az a közösségi oldal?

www.facebook.com
  • amerikai alapítású
  • alapító: Mark Zuckerberg
  • 2011-ben 637.000.000. regisztrált felhasználó
  • 207 országban elérhető
  • 37 különböző nyelven elérhető
  • előnyei: ingyenes; meghívás nélküli regisztráció; személyes profil létrehozása; ismerőskeresés; csatlakozás csoportokhoz és oldalakhoz; azonnali üzenetküldés; hírek, információk, videók és képek megosztása; eseményszervezés; tetszésnyilvánítás (Forrás:  http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/facebook-az-oktatsban)
www.facebook.com az oktatásban
  • oktatási tér kiterjesztése
  • iskolán kívüli kommunikáció elősegítése (tanár-diák között)
  • elérhetővé válnak az információk
  • tájékozódás
  • információáramlás
  • online kommunikáció
  • szociális interakciók erősödése
  • közösségszervezés (zárt csoportok osztályonként)
  • eseményszervezés (kirándulások)
  • saját tartalmak létrehozása egy adott témában 
  • tudásanyag összekapcsolása saját élményekkel
  • csoportokban láthatóvá válik, hogy ki látta a megosztott tartalmat, így nem hivatkozhatnak arra a tanulók, hogy nem jutott el hozzájuk a hír
  • elektronikus tanulási környezet létrehozása
  • digitális tananyagok
  • online térben is fontos a tanár hitelessége (Forrás: http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/facebook-az-oktatsban)
Az oktatásban felhasználható tevékenységek
  1. Tartalommegosztás: tananyaghoz kapcsolódó linkek, képek, videók megosztása; megosztott tartalmakkal kapcsolatos házi feladat feladása (cikk elemzése az adott témában); kötelező olvasmány feldolgozása zárt csoportban (Madách Imre: Az ember tragédiája); csoportmunkák és egyéni munkák kiosztása
  2.  Kommentelés: házi feladatként közzétett tartalmak kommentelése a tanár és osztálytársak által; elkészített feladatok kommentelése; egyéni és csoportos feladatok kommentelése a tanár által
  3. Like-olás: értékelő szerepe lehet
  4. Üzenetek: tananyaggal kapcsolatos kérdések megvitatása; kapcsolatteremtés (Forrás: http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/facebook-az-oktatsban

Hogyan valósították meg Az ember tragédiájának feldolgozást online?
Először is lefektették a szabályokat:

  • határidők megadása (mettől-meddig tart)
  • szereplőket véletlenszerűen hozzárendelték a diákokhoz
  • létrehoztak a közösségi oldalon egy zárt csoportot
  • a közösségi oldalon létrehoztak egy szerepüknek megfelelő profilt 
  • bejegyzések, posztolások, lájkolások, feltöltések egy részjegyet jelentettek (ezekre egy S-t lehet gyűjteni, tíz darab S ér egy jelest)
  • feladataik: irányított feladatok megoldása; szerepüknek megfelelő képek, videók, idézetek megosztása
Értékelés a diákok részéről
A feladatban résztvevő tanulók kiemelték az újszerűséget. A műről kevesebbet tudtak meg, de a maguk által képviselt személyekről és színekről sokkal többet. Az oktató véleménye szerint, ezzel az újszerű stratégiával ösztönözni tudta az osztály gyengébb tanulóit az olvasásra, így sikeresnek érezte ezt a fajta megoldást.

Petőfi Sándor, Arany János a Facebook-on
A Madács Imre Gimnázium tanulói hozták létre a költők személyiségéhez illő profilokat. A tanáruk elmondása szerint, diákjai rengeteget olvastak annak érdekében, hogy minél hitelesebb profilt hozhassanak létre. " A diákjaimnak gyakran adok olyan feladatokat, amelynek megoldásához számítógépet, internetet kell használniuk. Ez motiválja őket, és érdekesebbé is teszi a munkát, és úgy érzem, el is várják ezt." - nyilatkozta Vajda Éva a Metropol riporterének. 
A tanulók négy-öt fős csoportokat hoztak létre, tanórán belül-kívül dolgoztak a hiteles profilokon. A tanulók elmondása szerint, sokkal többet tanultak így, hiszen még otthon is folytatták a munkát. Sőt, olyan profilokat is létrehoztak, akik a költők életében valamilyen fontos, vagy érintőleges szerepet játszottak (Szendrey Júlia). A nagy nyilvánosságnak köszönhetően a feladat végeztével a tanulók nem hagyták abba a posztolásokat. További verseket, állapotokat osztanak meg. Petőfi Sándornak mára már 1400 ismerőse van. 

Utószó
Egy 2011-es kutatás szerint Magyarországon a pedagógusok nem tartják a Facebook-ot tanulásra alkalmasnak. A diákok inkább szórakozás és barátkozás céljára használják a közösségi oldalt, Selwyn szerint a tanulók nem kívánják a közösségi oldalt a tanulás céljára használni. Ezzel szemben mások a valós közösségi élet erősítésében betöltött szerepére mutatnak rá, valamint a tanulók aktív részvételét motiváló digitális taneszköznek, az informális tanulás egyik fontos eszközének vélik. A közösségi oldalak alkalmazását az oktatásban támogatók tábora hasznosnak tartja ezen oldalak felhasználását, de felhívják a figyelmet a biztonság, a körültekintés és a használati szabályok lefektetésére. Személy szerint én is szívesen használnám a közösségi oldalakat az oktatásban. Az információk gyors áramlása által kevesebb lenne a félreértés, az állapotok megosztásával nyomon követhetjük diákjaink tevékenységét, ellenőrizhetjük helyesírásukat, többet tudhatunk meg róluk. Zárt csoportoknak köszönhetően szorosabb kapcsolat is kialakítható osztályunkkal. (Forrás: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00169/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012-10_011-042.pdf)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése